Dieta nordycka – czym jest i jak ją stosować?

Dieta nordycka

Dobranie odpowiedniej diety to bardzo często niezwykle ciężkie i wymagające zadanie. Spowodowane jest to wieloma kwestiami, o jakie należy zadbać wybierając odpowiedni program żywieniowy oraz faktem, że każdy z nas oczekuje od diety innych efektów. Jedni poszukują diety, aby schudnąć, inny diety siłowej na zyskanie masy, a jeszcze inni po prostu pragną poprawić ogólny stan zdrowia swojego ciała. Jaki jadłospis należy wybrać, jeżeli mamy problemy zdrowotne?

Ciekawym pomysłem na dietę może być tak zwana dieta północy, czyli skandynawska dieta. W dzisiejszym artykule przybliżymy wam co nieco informacji o tej diecie, przedstawimy najważniejsze założenia, jej zasady oraz dostarczymy przykładowy jadłospis razem z interesującymi przepisami. Pozwoli nam to na dokładne przestudiowanie diety oraz dowiedzenie się dla kogo jest ona przeznaczona.

Czym jest dieta nordycka?

Jak sama nazwa wskazuje, dieta nordycka to sposób żywienia oparty na żywności bardzo często spotykanej w Skandynawii. Jej pomysłodawcą był kopenhaski profesor Arne Astrup, który potwierdził pozytywne działanie tejże diety na poprawę zdrowia w zakresie obniżenia ciśnienia krwi czy poziomu złego cholesterolu.

Warto zauważyć, że dieta opracowana przez doktora z Wydziału Żywienia Człowieka z uniwersytetu kopenhaskiego pomaga walczyć z otyłością oraz pozytywnie wpływa na działanie mózgu – a to wszystko dzięki wykorzystaniu lokalnych przysmaków.

Tradycyjne dania wywodzące się z duńskich, norweskich czy szwedzkich domów bardzo często goszczą w menu diety północy. Należy jednak pamiętać o tym, że tak jak w przypadku wielu różnych diet, tak i dieta nordycka wprowadza ograniczenia co do produktów, jakie możemy spożywać. 

Dieta nordycka – właściwości

Zanim jednak przejdziemy do opisu co można a czego nie można jeść w diecie nordyckiej, warto rozwinąć temat właściwości diety nordyckiej. Oprócz pozytywnego wpływu na pracę mózgu oraz regulację poziomu cholesterolu oraz glukozy we krwi, opisywany program bardzo dobrze wpływa na cały system krwionośny organizmu.

Poprzez wyeliminowanie dużej ilości mięsa oraz wprowadzenie nasion strączkowych, dieta nordycka to nie tylko dieta na poprawę stanu zdrowia – dietetycy cenią ją sobie za bardzo dobre właściwości odchudzające. Z tego względu jest ona polecana w przypadku walki z otyłością oraz nadwagą.

Dieta nordycka przepisy

Jak stosować dietę nordycką? Zasady

Istnieje szereg zasad, których powinniśmy się trzymać aby wprowadzona w nasze życie dieta nordycka przynosiła oczekiwane efekty. Po pierwsze w naszym menu będziemy musieli ograniczyć mięso do jedynie trzech posiłków w tygodniu. Co więcej, należy zastąpić mięso białe (drobiowe), uchodzące za mniej szkodliwe, oraz czerwone (jak na przykład baranina, konina, etc.) mięsem rybim ze względu na bardzo dobrą przyswajalność białka w rybim mięsie oraz bardzo dużą ilość dodatkowych składników, w tym witamin i minerałów.

Głównym źródłem energii w diecie nordyckiej będą zboża oraz rośliny strączkowe (jak na przykład soczewica, fasola czy ciecierzyca). Dodatkowo każdy dzień będzie bogaty w dużą ilość warzyw i owoców lokalnie występujących na obszarze skandynawskim.

To, na czym jednak najbardziej się skupia ten program żywieniowy, to przede wszystkim odrzucenie produktów pochodzenia zwierzęcego, a skupieniu się na spożyciu produktów roślinnych. Według badań powinniśmy spożywać nawet 600 gram owoców i warzyw, aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się chorób naczyniowo-krwionośnych, chorób serca, chorób gastrycznych czy nawet nowotworów.

Kolejnym wskazaniem tej diety jest zwiększone spożywanie owoców morza oraz ryb, które oprócz bardzo dobrze przyswajalnego białka, oferują nam niezwykle wartościowe i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów tłuszcze. Mowa tutaj o tłuszczach z grupy n-3. Nie zapominajmy oczywiście o tym, że w rybach i owocach morza znajdziemy bardzo dużą ilość witaminy D, jodu oraz selenu. Dodatkowo warto rozważyć włączenie wodorostów, które podobnie jak poprzednio opisana żywność, są bogatym źródłem witamin i minerałów. Dostarczą one witaminy A, B, E i C, kwasy tłuszczowe oraz wartościowe białko. 

Jakie przepisy diety skandynawskiej stosować?

Aby lepiej zrozumieć jak tego typu dieta działa, bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby zaopatrzenie się w internetowe poradniki pdf o diecie nordyckiej. Znajdziemy tam nie tylko dokładny opis poszczególnych produktów oraz ich właściwości zdrowotnych, ale również przykładowe przepisy. To właśnie tam znajdziemy najwięcej informacji o tym jak dany produkt powinien zostać przygotowany, z czym go podawać oraz jakie wartości odżywcze dany posiłek będzie miał.

PDFy o diecie nordyckiej są bardzo zróżnicowane i dla początkujących kucharzy mogą okazać się zbyt trudne. Warto jednak pamiętać o tym, że opisywana dieta nie musi składać się z posiłków, których przygotowanie wymaga dużego doświadczenia kulinarnego oraz kosztownych zakupów. Przykładowym przepisem posiłku dla diety skandynawskiej, który jednocześnie nie będzie ciężki do przygotowania, jest łosoś pieczony ze szpinakiem.

Aby przygotować takie danie, należy najpierw oporządzić łososia – kładziemy rybę na desce, a następnie oddzielamy nożem skórę od mięsa. Dzielimy łososia na kawałki oraz przyprawiamy. Pamiętajmy, aby używać przypraw oraz ziół, które wliczają się do diety skandynawskiej. Dobrym przykładem może być tymianek, czosnek, słodka papryka, czy suszone pomidory.

Nasmarowaną rybę odkładamy na czas 20-40 minut aby nabrała odpowiedniego smaku i zapachu. Następnie umieszczamy łososia w naczyniu żaroodpornym i po rozgrzaniu do temperatury 210 stopni Celsjusza, pieczemy przez około 15-20 minut.

Szpinak natomiast należy opłukać oraz osuszyć, a następnie podsmażyć. W tym celu podgrzewamy na patelni masło z czosnkiem i dodajemy szpinak. W momencie, kiedy zacznie „więdnąć”, przekładamy na talerz. Po 15-20 minutach, pieczenia, wysuwamy na moment łososia, aby dodać szpinak. Oprócz tego można również dodać, na przykład, suszone pomidory. Łososia ze wszystkimi przyprawami wsuwamy na pół minutki – góra minutkę do piekarnika i wyjmujemy.

Warto jednak wiedzieć jaki jadłospis przy diecie nordyckiej będzie najodpowiedniejszy i co jeszcze można włączyć do menu. 

Jak wygląda przykładowy jadłospis diety skandynawskiej?

Na śniadanie bardzo dobrym wyjściem byłby twarożek – musi to być jednak twaróg chudy. Do tego dodajemy ogórka kiszonego, rzodkiewki bądź szczypiorek oraz razowe pieczywo, a do picia możemy wybrać kawę z mlekiem odtłuszczonym.

Na obiad możemy przygotować wyżej opisanego pieczonego łososia z przyprawami. Do tego ryż lub ziemniaczki opiekane w piekarniku z sałatką z buraczków i z papryką. Do picia polecamy sok ze świeżych owoców.

Na kolacje dobrym rozwiązaniem może być sałatka z tuńczykiem, fasolą oraz sałatką masłową. Jeśli jednak na obiad spożywaliśmy mięso rybie, możemy na kolacje przygotować zupę jarzynową – nawet przygotowana na niewielkiej ilości mięsa rybiego.

Oczywiście bardzo ważne jest, żeby do naszego codziennego jadłospisu dodawać również mniejsze posiłki, jak na przykład drugie śniadanie, lunch czy podwieczorek.

Dieta skandynawska opinie – co sądzą inni?

Popularność diety nordyckiej w innych częściach świata dobitnie pokazuje jak wiele osób korzysta z pomysłu duńskiego doktora oraz szefa kuchni. Jednakże, jakie są opinie diety skandynawskiej w Polsce i co Polacy sądzą o tym sposobie na życie?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wiele osób wierzy w to jak duży wpływ dieta północy ma na nasz stan zdrowia. Potwierdzają to nie tylko osoby, które korzystały z tej diety, ale również dietetycy. To właśnie oni coraz częściej przypisują dietę dla osób z problemami z nadwagą czy otyłością. Dodatkowo poprawę jakości życia zauważyć można u osób, które miały podniesione ciśnienie, zawyżony poziom cholesterolu oraz cukru we krwi, a nawet problemy z sercem.

Nie wszystkie opinie diety skandynawskiej są jednakże pozytywne. Wiele osób zauważa, że dieta bazująca wyłącznie na produktach ekologicznych, pochodzenia naturalnego jest droga. Sprawy nie ułatwia mięso rybie, które jest o wiele droższym rozwiązaniem, aniżeli mięso drobiowe czy nawet mięso czerwone. Z tego właśnie względu przygotowanie odpowiedniej diety może być kosztowne.

Dieta nordycka potrawy

Dieta ketogeniczna a dieta nordycka – różnice i podobieństwa

Wiele osób zastanawia się czy dieta ketogeniczna jest w jakimś stopniu spokrewniona z dietą nordycką. Zanim jednak opowiemy o podobieństwach i różnicach, należy przede wszystkim zrozumieć czym jest dieta ketogeniczna. Zasadniczo każdy człowiek powinien spożywać białko, tłuszcze oraz węglowodany w stosunku 13:35:50. Oznacza to, że połowa naszego dziennego zapotrzebowania to właśnie węglowodany. Jednakże, ten balans w diecie ketogenicznej wygląda inaczej.

Jadłospis osoby, która zainteresowana jest dietą ketogeniczną musi składać się z posiłków o zawartości nawet do 80-90% tłuszczy. Oznacza to, że jedynie 10-20% energii pochodzić będzie z białka oraz węglowodanów. Dodatkowo powinniśmy pamiętać, że dieta ketogeniczna, o ile na początku gwarantuje uczucie euforii, później sprowadzi na nas ciągłe zmęczenie przez brak odpowiednich makroskładników w diecie. Z tego powodu jest to krótkoterminowa dieta odchudzająca.

Jakie są różnice oraz podobieństwa między dietą ketogeniczną a dietą nordycką? Trudno wskazać wiele podobieństw, gdyż obie służą do kompletnie innych celów. Dieta ketogeniczna to dieta odchudzająca, którą stosować można przez określony czas. Program żywieniowy ze Skandynawii, to nie tylko dieta, ale swoisty styl życia. Oznacza to, że jest to długoterminowy, a nawet trwały sposób żywienia.

Możemy oczywiście wykorzystać fakt, że w diecie nordyckiej bardzo łatwo uzupełniać tłuszcze, dzięki czemu bazując na rybach czy orzechach, możemy przygotować kilkutygodniową dietę ketogeniczną.

Podsumowanie

Wykorzystanie diety nordyckiej w celu poprawienia kondycji naszego ciała jest bardzo dobrym i rekomendowanym sposobem. Warto nadmienić, że dieta ta polecana jest nie tylko przez wyspecjalizowanych i certyfikowanych dietetyków, lecz również przez lekarzy, którzy zdają sobie jakie braki w organizmach ludzkich są i jak wiele z tych braków dieta nordycka może uzupełnić.

Oczywiście przed jakimkolwiek wyborem diety dla nas lub naszych bliskich powinniśmy zasięgnąć opinii lekarza bądź dietetyka. Każdy z nas jest inny, ma inne problemy zdrowotne i inaczej może reagować na daną dietę. Z tego powodu zalecamy wprowadzenie diety nordyckiej dopiero po konsultacjach.

O Marta Pabjas 77 artykułów
Odkąd pamięta interesuje się człowiekiem i wszystkim co z nim związane. Specjalistka od zdrowego trybu życia i jak sama twierdzi, osobista trenerka personalna. Kocha ludzi i zwierzęta. Bez przerwy szuka czegoś nowego.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*