Olej kokosowy – czym jest i jak naprawdę wpływa na nasz organizm?

olej kokosowy

Olej kokosowy – czym jest i jak naprawdę wpływa na nasz organizm?

Skupiając coraz więcej uwagi na swoim zdrowiu, coraz baczniej przyglądamy się wszystkim kupowanym i spożywanym przez nas produktom. W telewizji pojawia się więcej programów, których celem jest uświadamianie społeczeństwa w zakresie szkodliwości niektórych produktów spożywczych. Kwestią, której od lat dotyczy wiele sporów jest wybór odpowiedniego oleju.

Olej kokosowy to produkt, który początkowo uważany był za szczególnie szkodliwy dla człowieka, głównie za zawartość tłuszczów nasyconych. Prawdopodobnie, swą złą sławę zawdzięczał także pomyłkowym powiązaniem go z olejem palmowym. Po latach przeprowadzanych badań zyskał ogromną popularność i miano najzdrowszego oleju roślinnego.  Najnowsze badania nad olejem kokosowym potwierdzają jego cenne właściwości.

Czym jest olej kokosowy?

Olej kokosowy, często spotykany także pod nazwą masła kokosowego lub tłuszczu kokosowego, to naturalny olej pozyskiwany z orzechów kokosowych – owoców palmy kokosowej. Składa się głównie ze średnio oraz krótko łańcuchowych kwasów tłuszczowych. Ponad połowę jego składu stanowi kwas laurynowy – związek chemiczny, który wspomaga odporność, dzięki właściwościom antywirusowym i antybakteryjnym. Poza kwasem laurynowym zawiera także dużą ilość kwasu kaprylowego, który znany jest jako naturalny antybiotyk.

Nie tylko świetnie pływa na funkcjonowanie układu pokarmowego i reguluje środowisko bakteryjne jelit, ale także zapobiega powstawaniu drożdżaków candida albicans. W oleju kokosowym zawarty jest też szereg witamin i drogocennych mikroelementów Zawiera m.in. witaminę B2, B6, C i E, kwas foliowy, potas, żelazo, fosfor, wapń czy magnez. Swoją sławę, olej kokosowy, zyskał głównie jako pierwszy naturalny olej wspomagający proces odchudzania i modelowania sylwetki. Dziś, znajduje zastosowanie nie tylko w kuchni, ale także w kosmetyce.

olej kokosowy zastosowanie

Pozyskiwanie oleju kokosowego

Orzech kokosa uznawany jest za jeden z najbardziej cennych orzechów na świecie. Człowiek wykorzystuje jego większą część i pozyskuje wiele cennych produktów. Z orzechów kokosowych pozyskuje się miąższ (bielmo), sok (woda kokosowa, mleko kokosowe) oraz olej kokosowy. Orzechy kokosa są bardzo trwałe i bez problemu przetrwają dalekie podróże. Oznacza to że możliwe jest pozyskiwanie oleju nie tylko w miejscu gdzie rosną palmy kokosowe, ale wszędzie.

Pierwszym sposobem uzyskania oleju kokosowego jest gotowanie. Polega on na zalaniu całego kokosa wodą i wolnym gotowaniu, w czasie którego tłuszcz uwalnia się z orzecha i zbiera na wodzie. Taki tłuszcz zbiera się z powierzchni wody. Inną metodą jest pozyskanie oleju kokosowego z miąższu. Miąższ kokosa jest oddzielany z całego orzecha a następnie odciska się z niego mleczko. Mleczko poddawane jest fermentacji przez dwie doby w czasie której woda oddziela się od tłuszczu. Wodę odparowuje się tak, aby zachować sam tłuszcz.

Podstawowe zastosowanie tłuszczów – czy olej kokosowy jest zdrowy do smażenia

Olej kokosowy znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach, ale wykorzystywany jest przede wszystkim w kuchni, w szczególności do smażenia. Zyskał ogromną popularność i miano zdrowego zamiennika dotychczas wykorzystywanych tłuszczy. O tym, czy dany tłuszcz jest odpowiedni do smażenia decydują dwa istotne elementy.

Pierwszym z nich jest temperatura dymienia. Wskazuje ona moment, w którym olej zacznie się palić. Jest to istotne, ponieważ w czasie palenia tłuszczu wytwarzane są niebezpieczne dla organizmu, rakotwórcze substancje. Drugim elementem, na który należy zwrócić uwagę jest stabilność oleju, czyli przedział, w jakim olej może się zapalić. Im jest on węższy, tym olej jest bardziej stabilny, a zatem lepszy do smażenia. Oceniając te parametry ocenić można, czy olej kokosowy jest zdrowy do smażenia.

Temperatura dymienia oleju kokosowego znajduje się w przedziale od 185 do 220 stopni Celsjusza. Dla porównania, temperatura dymienia popularnego oleju rzepakowego mieści się w przedziale od 130 do 190 stopni Celsjusza, czyli znacznie niższym. Oznacza to, że olej kokosowy może być podgrzewany do znacznie wyższych temperatur, dzięki czemu wytwarzanych jest mniej rakotwórczych substancji.

olej kokosowy odchudzanie

Jak przedstawiają olej kokosowy najnowsze badania?

Początkowo olej kokosowy był niemalże demonizowany. Zawiera on bowiem duże ilości tłuszczów nasyconych. Nasycone kwasy tłuszczowe są odpowiedzialne za wzrost poziomu cholesterolu we krwi oraz przyspieszenie rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Obserwacje mieszkańców wysp Pacyfiku, którzy spożywają olej kokosowy w ogromnych ilościach, wzbudziły jednakże wątpliwości i sprowokowały do przeprowadzenia stosownych badań.

Najnowsze badania wykazują, że olej kokosowy jest jednym z najzdrowszych produktów w kategorii tłuszczów, co spowodowało wzrost jego popularności. Amerykańskie Towarzystwo opublikowało w 2017 roku dane, według których aż 72% mieszkańców Stanów Zjednoczonych używa właśnie oleju kokosowego. W porównaniu z innymi olejami roślinnym, ma zdecydowanie więcej zalet, a jego stosowanie może przynieść wiele korzyści. Potwierdzone działanie antybakteryjne oraz drogocenny wpływ na metabolizm i proces odchudzania pokazują, iż olej kokosowy zdecydowanie nie zasłużył na negatywne opinie.

Olej kokosowy – przeciwwskazania do stosowania i spożycia

Mimo iż zgodnie z ostatnimi badaniami naukowymi olej kokosowy został uznany za jeden ze zdrowszych olejów roślinnych to mogą pojawiać się pewne przeciwskazania do jego stosowania. Należy pamiętać, że nic nie jest 100% dobre i zdrowe, a także o tym, że każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na pewne produkty.

Olej kokosowy nie będzie zalecany dla osób o wysokim poziomie cholesterolu, szczególnie „złego cholesterolu” LDL. Olej ten, mimo swoich wielu zalet, podwyższa poziom cholesterolu bardziej niż inne oleje roślinne. Bezpieczniejsze zatem będzie unikania nadmiernego spożycia tłuszczu kokosowego. Istotne jest także sprawdzenie czy olej kokosowy nie wywołuje reakcji alergicznych. Jako produkt pochodny z orzecha może wywoływać alergie.

Przeciwskazania oleju kokosowego w zakresie jego stosowania mogą pojawiać się także jeśli weźmiemy pod uwagę kosmetologię. Przede wszystkim, należy pamiętać o możliwej alergii. Ważne jest także zweryfikowanie czy olej kokosowy będzie odpowiedni do naszego rodzaju cery czy włosów. Przykładem będzie stosowanie go na włosy suche i zniszczone. Powodowałby jedynie ich mocniejsze puszenie i matowienie.

olej kokosowy na włosy

Olej kokosowy a efekty uboczne

Nawet najzdrowszy produkt może wywoływać efekty uboczne, jeśli jest nieodpowiednio zastosowany lub został spożyty w nadmiarze. W przypadku oleju kokosowego najistotniejszym działaniem niepożądanym jest podnoszenie poziomu cholesterolu. Olej kokosowy działa w tym zakresie mocniej niż inne oleje roślinne. Nie powinien jednakże powodować większych szkód, w przypadku osób o unormowanym poziomie cholesterolu i takich, które na ogół utrzymują zdrową dietę.

Nadmierne spożycie oleju kokosowego może także wywoływać takie efekty uboczne jak podniesienie poziomu ciśnienia tętniczego krwi lub przyspieszenie rozwoju chorób wieńcowych. Nie jest to jednakże ściśle cecha oleju kokosowego a wszystkich tłuszczów nasyconych. Dowiedziono, iż tłuszcze zawarte w oleju kokosowym są lepiej trawione niż inne a co za tym idzie są znacznie mniej szkodliwe.

Opinie lekarzy dotyczące oleju kokosowego

Dokonując wyboru odpowiednich składników spożywczych nie należy kierować się jedynie ich popularnością, która może być wywoływana fałszywym marketingiem. Warto zwrócić uwagę na potwierdzenie działania danego produktu oraz na zdanie osób z odpowiednim wykształceniem w danej dziedzinie. Opinie lekarzy na temat oleju kokosowego są głównie pozytywne. Opierane są wynikach wielu badań i potwierdzają, iż olej kokosowy może mieć dobry wpływ na ciało człowieka. Lekarze, zgadzają się także z faktem, iż tłuszcz kokosowy jest lepszym wyborem do smażenia niż inne oleje roślinne.

Trzeba jednakże wziąć pod uwagę fakt, iż lekarze nie zalecają nadmiernego spożycia tłuszczów nasyconych. Nie jest to być może ich negatywna opinia na temat samego oleju kokosowego, ale wskazówka do ograniczenia stosowania wszelkich olejów roślinnych odpowiedzialnych za wzrost poziomu cholesterolu we krwi.

Jak rafinacja wpływa na właściwości oleju i czy olej kokosowy rafinowany jest zdrowy

Rafinacja olejów roślinnych jest procesem mającym na celu ich oczyszczenie i nadanie odpowiednich właściwości jak np. pozbawienie barwy lub zapachu, bądź zwiększenie trwałości. Wydawać by się mogło, że jest to zabieg korzystny a pozbawienie produktu zanieczyszczeń będzie wzmacniało pozytywne działanie oleju.  W rzeczywistości rafinacja jest procesem związanym z poddaniem danego tłuszczu działaniu wysokich temperatur i chemikaliów. W taki sposób zabijanych jest większość witamin oraz drogocennych mikroelementów.

Stosowanie oleju rafinowanego być może nie będzie szkodliwe, ale trzeba ocenić, czy olej kokosowy rafinowany jest zdrowy. Olej rafinowany jest w zasadzie produktem bezwartościowym – pozbawiony witamin nie wpływa korzystnie na nasze ciała. Nie ma też swojego charakterystycznego, mocno cenionego smaku. Nie sprawdzi się nawet w kosmetyce. Oleje nierafinowane tłoczone są na zimno i zachowują wszystkie swoje najcenniejsze właściwości.

Czy olej kokosowy jest niezdrowy ? – powrót wątpliwości w 2019 roku

Ludzie nie są istotami, które obstają długo przy swoich opiniach. Często zmieniamy zdanie pod wpływem innych, nie zastanawiając się nad tym zbyt długo. W przypadku oleju kokosowego znajdziemy mnóstwo przeróżnych opinii na przestrzeni wielu lat. Początkowo uznawany był za jeden z najgorszych tłuszczów, następnie osiągnął miano najzdrowszego, a dziś znów wracają do nas pewne wątpliwości.

Dzieje się tak, pomimo udowodnienia, że olej kokosowy jest zdrowszy od innych olejów roślinnych, a także przynosi wiele korzyści w zakresie kosmetyki. Swoją uwagę ponownie skupiamy na zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych podnoszących poziom cholesterolu. To właśnie dlatego niektórzy zaczynają w 2019 roku wracać do opinii iż olej kokosowy jest niezdrowy. Powinniśmy jednak pamiętać, iż nie działa on nas tak niekorzystnie jak wiele silnie przetworzonych produktów obecnych w naszych dietach. Jeżeli zachowamy umiar w jego spożyciu i ograniczymy pozostałe źródła nasyconych kwasów tłuszczowych to nie powinno nam nic zagrażać.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*