Owowegetarianizm- na czym polega dieta?

Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna.  Niektórzy rezygnują z mięsa ze względów ideologicznych, inni licząc na szybką utratę wagi. Mimo to, wegetarianizm nadal budzi mieszane uczucia- wiele osób sądzi, że jego założenia są zbyt radykalne, a rezygnacja z mięsa jest bardzo niekorzystna dla naszego zdrowia. Warto jednak pamiętać, że wegetarianizm ma wiele ciekawych odmian. Jedną z nich jest owowegetarianizm. Na czym polega dieta i czy każdy może ją stosować?  

Owowegetarianizm- najważniejsze zasady

Nazwa owowegetarianizm wywodzi się z łacińskich słów: ovo- jajko i vegetatio- roślinność.  Dieta owowegetariańska wyklucza spożywanie mięsa, ryb, a także przetworów mlecznych.  Owowegetarianie nie spożywają również  produktów zawierających żelatynę czy podpuszczkę. Jedynym produktem zwierzęcym w diecie owowegetarian są jajka.  Spożywane w odpowiedniej ilości w pełni zaspokajają zapotrzebowanie organizmu na mięso. Jajka zawierają duże ilości aminokwasów i witamin (między innymi A, K, D oraz witaminy z grupy B).  Ponadto, jajka są bogate w takie substancje jak żelazo, wapń, fosfor, potas czy selen. Znajdziemy w nich również cysteinę przyspieszającą metabolizm i usuwającą toksyny z organizmu. Owowegetarianie wybierają wyłącznie jajka z chowu ekologicznego. W codziennym jadłospisie owowegetarian nie brakuje świeżych warzyw i owoców, a także makaronów i roślin strączkowych. W ramach przekąsek owowegetarianizm zaleca sięganie po orzechy, pestki czy suszone owoce.

Owowegetarianizm i laktoowowegetarianizm- różnice

Mimo że nazwy te brzmią podobnie, oznaczają dwie zupełnie różne odmiany wegetarianizmu. Owowegetarianizm dopuszcza spożywanie tylko jajek i wyklucza produkty mleczne czy miód. Laktoowowegetarianizm to dieta wykluczająca jedynie mięso, ryby, podpuszczkę i żelatynę, jednak dopuszczająca spozywanie przetworów mlecznych. Laktoowowegetarianizm to jedna z najbardziej popularnych form wegetarianizmu, natomiast owowegetarianizm jest zbliżony do weganizmu.

Owowegetarianizm- zalety stosowania diety

Stosowanie zbilansowanej diety owowegetariańskiej ma wiele zalet dla naszego zdrowia, między innymi:

  • zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę drugiego typu
  • pomaga zachować piękną sylwetkę
  • chroni przed chorobami sercowo- naczyniowymi
  • działa odmładzająco na skórę
  • zwiększa gęstość kości, pomagając uniknąć reumatyzmu, osteoporozy i innych chorób zwyrodnieniowych
  • opóźnia proces starzenia się organizmu
  • zmniejsza ilość złego cholesterolu we krwi
  • oczyszcza jelita z toksyn i poprawia przemianę materii

 

Owowegetarianizm- 5 pomysłów na pyszne obiady

Zastanawiacie się, jakie posiłki można spożywać na diecie owowegetariańskiej? Poniżej przedstawiamy 5 przepisów na obiady idealne dla owowegetarian:

  1. Szakszuka

Składniki: 1 cebula, 2 duże pomidory (lub 1 puszka pomidorów), 2 łyżki oliwy, 2 ząbki czosnku, 2 jajka, garść świeżej bazylii, przyprawy- pieprz, sól, oregano, zioła prowansalskie, chilli, słodka papryka

Sposób przygotowania: cebulę i czosnek pokroić na drobne kawałki, a następnie podsmażyć na patelni. Dodać pomidory i przyprawić. Do podsmażonych pomidorów dodać 2 jajka, przykryć pokrywką i smażyć jeszcze przez ok. 10 minut.

  1. Placuszki z kaszy kuskus

Składniki: 250 g kaszy kuskus, 2 jajka, 1 cebula, 2 łyżki startego parmezanu, połowa małej cukinii, olej

Sposób przygotowania: cebulę i cukinię kroimy na drobne kawałki, a następnie lekko podsmażamy na patelni. Następnie dodajemy kaszę i mieszamy z warzywami. Całość należy zalać 500 ml wrzącej wody, przykryć i odstawić na około 10 minut.  Następnie do kaszy dodajemy 2 jajka i starty parmezan, formujemy placuszki i smażymy na patelni.

  1. Jajko zapiekane w awokado

Składniki: 1 dojrzałe awokado, 2 jajka, łyżeczka masła, pieprz, sól

Sposób przygotowania: Awokado kroimy na pół, wyciągamy pestkę i wydrążamy środek tak, aby umieścić w nim całe jajko.  Następnie przyprawiamy i wstawiamy do piekarnika na około 20 minut (w temperaturze 180 stopni).

  1. Roladki z bakłażana z fetą, suszonymi pomidorami i szpinakiem

Składniki: 1 bakłażan, 30 dag sera feta, słoik suszonych pomidorów, garść świeżego szpinaku, sól, pieprz, olej

Sposób przygotowania: Bakłażana należy umyć i osuszyć, a następnie pokroić na cieniutkie plasterki. Następnie podsmażyć na patelni i ułożyć w naczyniu żaroodpornym. Na plasterkach bakłażana położyć ser feta, pokrojone suszone pomidory i szpinak. Piec przez około 20 minut w temperaturze 180 stopni.

  1. Kotlety z kalafiora

Składniki: 1 duży kalafior, 2 jajka, 4 łyżki bułki tartej, sól, pieprz, majeranek, pietruszka, czosnek

Sposób przygotowania: Kalafiora gotujemy we wrzącej wodzie przez około 20 minut. Następnie blendujemy na jednolitą masę, dodajemy 2 jajka i przyprawy, obtaczamy w bułce tartej i smażymy na patelni.

O czym warto pamiętać przed zastosowaniem diety?

Całkowita rezygnacja z mięsa to bardzo duża zmiana dla naszego organizmu, dlatego aby dieta była w pełni bezpieczna, konieczne jest przestrzeganie poniższych zaleceń:

  • dostarczanie organizmowi wystarczającej ilości białka- spożywanie jajek może w pełni zastąpić zapotrzebowanie na mięso, dlatego warto spożywać je w dużych ilościach
  • różnorodność- zadbajmy o to, aby przygotowywane posiłki zawierały  wszystkie niezbędne substancje. Warto łączyć produkty zbożowe z sojowymi. Dieta wegetariańska jest bardzo inspirująca i ciekawa- wykorzystajmy to!
  • wybieranie składników najwyższej jakości- jeśli chcemy, aby nasz organizm funkcjonował poprawnie, zwracajmy uwagę na produkty dostępne w sklepach- tylko wtedy przejście na owowegetarianizm przyniesie największe efekty
  • unikanie cukrów prostych i słodyczy- nadmierne spożycie tych substancji przyczynia się między innymi do stłuszczenia wątroby, a także zanieczyszczenia flory bakteryjnej jelit.  Wybierajmy produkty nieprzetworzone, o prostym składzie.
  • suplementacja witamin i składników mineralnych- mięso zawiera między innymi witaminę B12, witaminę D, żelazo czy selen. To bardzo ważne składniki, dlatego jeśli podczas rutynowych badań okaże się, że cierpimy na ich niedobór, konieczne będzie przyjmowanie suplementów przepisanych przez lekarza. Pamiętajmy, że żelazo znajduje się w nasionach roślin strączkowych, m.in. w soczewicy, grochu i fasoli. Duże ilości żelaza znajdziemy także w szpinaku, szczypiorku i pietruszce.

Na początku stosowania diety owowegetariańskiej mogą wystąpić różnego rodzaju bóle brzucha, dlatego zmiany należy wprowadzać stopniowo.

Owowegetarianizm- opinie

Co na temat diety sądzą konsumenci? W internecie można znaleźć wiele opinii- przedstawiamy niektóre z nich:

  • „Już kilka miesięcy temu stwierdziłam, że ograniczę ilość spożywanego mięsa. Chciałam trochę schudnąć, słyszałam też, że to doskonały sposób na poprawienie samopoczucia. Moja koleżanka namówiła mnie na owowegetarianizm- postanowiłam spróbować i nie żałuję! Czuję się sto razy lepiej, poprawiły się również moje wyniki badań. W dodatku schudłam trzy kilogramy! Naprawdę da się żyć bez mięsa!”
  • „Owowegetarianizm to dobra dieta dla osób, które chcą zrezygnować ze spożywania mięsa, a przy tym nie narażać swojego zdrowia- jajka dostarczają organizmowi wszystkich cennych składników. Odkąd przeszłam na owowegetarianizm, zaczęłam bardziej zwracać uwagę na to, jakie produkty wybieram- wiem, że moja wcześniejsza dieta, pełna tłustych, mięsnych potraw, była dla mnie bardzo szkodliwa. Cały czas poznaję kuchnię wegetariańską i jestem zaskoczona ilością kombinacji i smaków. Koniecznie spróbujcie!”
  • „Przeszłam na dietę owowegetariańską po jednej z wizyt u lekarza. Miałam bardzo wysoki poziom cholesterolu i uznałam, że najwyższa pora o siebie zadbać. Dieta ma wiele zalet- pomaga schudnąć, zmniejsza cholesterol, sprawia że czuję się lekko i młodo!”

Owowegetarianizm- czy to dieta  dobra dla każdego?

Dieta wykluczająca całkowicie spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego jest zalecana osobom dorosłym, zmagającym się z wysokim poziomem cholesterolu, nadwagą czy chorobami układu krążenia. Owowegetarianizm to doskonały sposób na zmniejszenie ryzyka zachorowania na  nowotwory i cukrzycę drugiego typu.  Owowegetarianizm, ze względu na to że wyklucza także produkty mleczne, nie jest jednak najlepszą dietą dla  małych dzieci, osób w okresie dojrzewania, a także kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*