Co jeść żeby mieć piękne i gęste włosy?

piekne wlosy

Dieta na gęste włosy – co jeść?

Dieta odgrywa dużą rolę, jeśli chodzi o wygląd naszych włosów. W jadospisie powinno się uwzględniać produkty bogate w witaminy i minerały będące dla włosów odpowiednią "pożywką". Sama suplementacja czy stosowanie odżywek z drogerii to za mało. Dobre odzywianie wpływa pozytywnie na cały organizm, a jak wiemy to sieć naczyć połączonych, w której zachodzi wiele zależności. Co dokładnie trzeba jeść, aby włosy rosły zdrowe i błyszczące? 

Dieta wysokobiałkowa na wypadanie włosów

struktura wlosa

Dietetycy radzą, żeby w codziennym jadłospisie znalazło się przede wszystkim białko.

Aminokwasy odpowiedzialne są za budowę skóry głowy. Ich niedobór może powodować szybsze starzenie się włosów, co w konsekwencji prowadzi do ich przedwczesnego wypadania, dlatego warto sięgnąć więc po mięso i ryby oraz nabiał. Źródłem białka są również rośliny strączkowe

Witaminy na gęste włosy

warzywa i owoce

Aby nasze włosy miały odpowiednią "pożywkę", to w diecie na gęste włosy nie powinno zabraknąć:

1. witamin z grupy B

2. witaminy E

3. witaminy C

4. minerałów takich jak:

– żelazo, którego kobiety w trakcie menstruacji tracą bardzo dużo. Niedobór objawia się wypadaniem włosów oraz ich łamliwością.

– cynk i selen, dzięki którym włosy nie będą się tak szybko przetłuszczać

– krzem, który zapewnia włosom większy połysk i likwiduje podrażnienia skóry głowy

– miedź i mangan przyspieszają wzrost włosów oraz pozwalają uniknąć przedwczesnego siwienia

– magnez hamuje wypadanie włosów

 Produkty spożywcze na porost włosów

nasiona soji

OLEJ LNIANY

Olej ten zawiera rekordową ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które oprócz cennych właściwości zdrowotnych mają istotny wpływ na jakość wyrastających włosów i paznokci. Brak kwasów Omega-3 i Omega-6 w diecie sprawia, że "nowe" włosy są matowe, łamliwe i suche. Pijąc olej lniany dajemy naszym włosom szansę, aby już na starcie wyglądały dobrze i były bardziej podatne na zewnętrzną pielęgnację. Warto też wiedzieć, że w oleju lnianym występuje enzym 5-alfa reduktaza, która przekształca testosteron do dihedrotestosteronu , a to spowalnia proces łysienia u mężczyzn. Jeśli nie lubimy pić samego oleju możemy dodawać go do sałatek, preferuje się picie jednej łyżki oleju przed pójściem spać. Warto wybrać olej dobrej jakości, najlepiej tłoczony na zimno. Powinien być przechowywany w lodówce i mieć krótką datę przydatności do spożycia.

OWSIANKA

To jedno z najsmaczniejszych i najzdrowyszch śniadań i nie dość, że fantastycznie smakuje, to jeszcze ma korzystny wpływ na włosy i paznokcie. Płatki owsiane zawierają witaminę B1, B6 oraz E, aminokwasy, magnez, cynk, żelazo. Owies, podobnie jak olej lniany jest też cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera błonnik, którym szczególnie powinny zainteresować się osoby dążące do redukcji wagi. Taką owsiankę przygotowuje się na niewielkiej ilości mleka. Warto wybrać coś oryginalnego jak np. mleko kokosowe lub migdałowe. Dodać do niej orzechy, sezonowe owoce i łyżeczkę miodu. To prawdziwa pożywka dla pięknych włosów!

owsianka z jogurtem

SIEMIĘ LNIANE

Do owsianki warto dodać czasem niewielką ilość ziaren siemienia lnianego, które również wzbogaca wartość odżywczą całego posiłku. Siemię lniane podobnie jak olej lniany ma szereg cennych właściwości. Znów największą rolę odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe, ale też białko, witamina E, potas, cynk i fitoestrogeny. Raz w tygodniu warto pić także napar z siemienia lnianego. Zaparzone siemię lniane można nakładać też na włosy w formie maseczki lub płukanki.

WARZYWA

Każdy zdrowy obiad powinien byćuzupełniony o zdrową ilośc warzyw. W nawyku każdego kto chce dbać o zdorwie powinno być spożywanie warzyw, które jak wiadomo są ogromnym źródłem witamin i minerałów. Jako bazę do sałatek warto wybrać roszponkę, rukolę, sałatę lodową, jarmuż, dodtać trochę papryki, pomidora, kukurydzy, ogórka, na koniec polać sosem winegret z odrobiną miodu. Taką sałatkę mozna jeść praktycznie codziennie, ale warto zamieniać składniki żeby uniknąć rutyny. 

KOKTAJLE OWOCOWE

smoothie owocowe

Ostatnio bardzo modne stały się wszelkiego rodzaju koktajle i smoothie z owoców. W każdej diecie owoce zawsze powinny być obecne, ale w takiej zmiksowanej formie o wiele łatwiej i szybciej je przyswoić. Zielony koktajl ze zmiksowanego kiwi (1 owoc pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C), odrobina awokado (cenne źródło likopenu, potasu i witamin C,E,A,B), sok z grejpfruta (beta-karoten,potas,witamina B), banan (potas, błonnik) i jarmuż (białko, witamina C, K). Dla osób lubiących bardziej tradycyjne smaki doskonałym pomytsłem jest sok z marchwi, jabłek i buraka. Koktajl warto wypijać do śniadania. Prócz koktajli powinno się pić bardzo dużo wody mineralnej, która również korzystnie wpływa na stan naszej czupryny.

ORZECHY, ROŚLINY STRĄCZKOWE, ZIARNA

To bardzo ważne, aby w diecie na piękne włosy i paznokcie znalazły się orzechy, zawierające kwasy omega 3 i cynk. To właśnie niedobór cynku może prowadzić do wypadania włosów i ich znacznego osłabienia. Tak samo w przypadku niedoboru żelaza, którego źródłem są rośliny strączkowe takie jak fasola, ciecierzyca, bób, groch i soja. Zawierają też mnóstwo biotyny, która jak wiadomo – rewelacyjnie wpływa na kondycję włosów i wzmacnia cebulki. Rośliny strączkowe można dodawać do różnych sałatek, które stanowią uzupełnienie obiadu, natomiast orzechy i ziarna takie jak słonecznik czy pestki dyni, są doskonałym zastępstwem dla słodkich przekąsek, które często podjada się w pracy. Stanowią świetną przekąskę w ciągu dnia, ale można je dodawać też do porannej owsianki. Jak widzać jest wiele sposobów, aby przemycić wartościowe składniki, które mogą poprawić stan naszych włosów i paznokci.

RYBY

pieczona ryba

Wprowadzenie większej ilości ryb do jadłospisu może zdziałać wiele dobrego dla organizmu. Tuńczyk, grillowany łosoś, dorsz czy flądra oraz ryby wędzone takie jak makrela, czy węgorz – wybór jest bardzo duży i każdy znajdzie swój ulubiony smak. Jedzenia ryb trzeba się jednak nauczyć i do tego przyzwyczaić. Ryby są przede wszystkim bogate w kwasy omega 3, ale też w białko. Warto postarać się żeby ryba gościła chociaż raz w tygodniu w jadłospisie.

MIĘSO

Mięsozawiera wiele witamin oraz żelaza, niezbędnego do prawidłowego wzrostu włosów. Typowy obiad to mięsny kotlet, ziemniaki lub kasza oraz warzywna surówka – jak wiele osób sądzi nie jest wyznacznikiem nudy na talerzu. Jeśli z jakiegoś powodu nie jecie mięsa, to warto zwrócić szczególną uwagę na uzupełnianie wszelkich niedoborów, które niestety potrafią się odbić w pierwszej kolejności na stanie skóry, włosów i paznokci.

SOKI I NAPARY, CZYLI CO JEŚĆ I PIĆ NA WYPADAJĄCE WŁOSY

pokrzywa

Jeśli chcecie wzmocnić włosy, to koniecznie sięgnijcie po sok z rzepy. Jest on bogaty w siarkę, którą nasze włosy po prostu kochają. Znajdziecie w nim również cynk, miedź i żelazo, które sprawią, że wasza głowa będzie wyglądała zdrowo przez cały rok. Dobrym sposobem na wzmocnienie włosów będzie również zastosowanie pokrzywy, której liście bogate są m.in. w witaminę B2, magnez, żelazo, potas, jod, siarkę, cynk czy krzem. Te wszystkie składniki sprawią, że nasze włosy będą nie tylko wyraźnie wzmocnione, ale też dodadzą im połysku. Nie będziemy też mieli problemów z ich rozczesywaniem.

Stosowanie naparu z brzozy, czarnej rzodkwi albo bylicy to świetny sposób na wypadające włosy. Znajdujące się w tych roślinach składniki poprawiają krążenie krwi w skórze i regenerują cebulki włosowe. Jeśli chcecie, żeby wasze włosy dodatkowo pięknie błyszczały to zastosujcie olej rycynowy albo napar z liści pietruszki.

Bez problemu znajdziemy również mnóstwo domowych i naturalnych sposobów na nawilżenie zniszczonych i suchych włosów. Możemy sięgnąć na przykład po oliwę z oliwek lub aloes. Oba produkty bez problemu znajdziesz na sklepowych półkach.

skrzyp polny

Świetnym naturalnym sposobem na piękne i zdrowe włosy będzie też zastosowanie skrzypu polnego, który działa przeciwbakteryjnie, remineralizująco i regenerująco. Roślina ta jest dobrym źródłem flawonoidów, potasu i krzemu. Składniki te umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie szybko rosnących tkanek, z których zbudowane są nasze włosy.

Skrzyp polny jest też bogaty w witaminy i minerały, które są niezbędne dla pięknych włosów. Znajdziemy w nim żelazo, fosfor i molibden. Zawarta w nim krzemionka jest szczególnie polecana osobom, które mają problem z wypadającymi włosami. Jest ona także znana ze swoich właściwości antyoksydacyjnych i zwalczania wolnych rodników. Dzięki zawartości potasu i krzemu nasze włosy stają się mocniejsze, wolniej się starzeją i zmniejsza się ryzyko ich siwienia.

Z jadłospisu natomiast należy całkowicie wyeliminować wysoko przetworzoną żywność, jak np. chipsy, słodycze i wszelkie fast foody. Zawierają one środki konserwujące, barwniki i spulchniacze, które wypłukują z organizmu minerały oraz prowadzą do odkładania toksyn.

 Domowe sposoby na piękne włosy!

babcia

Zawsze słuchaj swojej babci

Wasze babcie są doskonałym źródłem wiedzy jak w czasach kiedy nie było maseczek i odżywek dbało sie o włosy. Najpopularniejszymi składnikami ich „kosmetyków” były: woda deszczowa, szare mydło, pokrzywa, ocet czy cytryna.

Okazuje się, że woda deszczowa idealnie zmiękcza i wygładza włosy, a szare mydło świetnie je oczyszcza. Ma jednak ono odczyt zasadowy, dlatego zaraz po jego użyciu warto zastosować środek, który zniweluje trochę jego działanie Może wysuszac skórę. Najlepszym rozwiązaniem będzie ocet lub sok z cytryny.

Dla wzmocnienia włosów używano natomiast płukanek z pokrzywy oraz skrzypu polnego, które dodatkowo redukowały ich wypadanie i wspomagały walkę z łupieżem. Co ciekawe, nasze babcie korzystały też ze zwykłych olejów. Zabieg stosowały jednak nie tylko nocą, ale również na dzień. Polegało to na wylaniu odrobiony oleju rzepakowego na ręce i nasmarowanie nim włosów. Polecane jest także stosowanie olejków odżywczych opartych o naturalne składniki,takich jak vivese senso duo.

woda deszczowa

Masaż głowy jako sposób na zdrowe włosy

Pewnie może zaskakiwać fakt, że idealnym sposobem na pielęgnację skóry głowy i włosów jest jej…masaż. Poprawia on nie tylko krążenie krwi, likwiduje bóle głowy i zmęczenie, ale również wzmacnia włosy i odżywia je.

Polecamy go również osobom borykającym się z nadmiernym wypadaniem włosów, które może być spowodowane problemami z krążeniem. Okazuje się więc, że odpowiedni masaż może zatrzymać łysienie.

Podczas masażu warto wykorzystać oliwę z oliwek lub wodę, które go ułatwią. Skórę głowy możemy też podczas masażu delikatnie szczypać, drapać lub uciskać – pomoże to pozbyć się martwych włosów i pobudzi krążenie.

O Marta Pabjas 81 artykułów
Odkąd pamięta interesuje się człowiekiem i wszystkim co z nim związane. Specjalistka od zdrowego trybu życia i jak sama twierdzi, osobista trenerka personalna. Kocha ludzi i zwierzęta. Bez przerwy szuka czegoś nowego.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*